Rally Bohemia 2021 logo

Rally Bohemia

9.-11. 7. 2021, Mladá Boleslav, CZE

Logo Mladá Boleslav Logo Autoklub České Repudbliky Logo Autoklub Bohemia Sport v AČR

Vyzpovídali jsme ambasadora Rally Bohemia a juniorského mistra Evropy Filipa Mareše

Představ nám svoje partnery, team a auto.

Od sezóny 2021 startuji spolu s Radkem Buchou za LAURETA AUTO ŠKODA TEAM, naší technikou je Škoda Fabia Rally2 Evo. Jak už název napovídá, jsme spojení s nejznámějším mladoboleslavským prodejcem vozů značky Škoda. Tým vznikl hodně narychlo a nic z toho by nebylo možné také bez podpory společností Entry engineering a Michelin. Letos už máme na přípravu více času, takže věřím, že celý tým posuneme s pomocí Rexteamu hodně kupředu.

Vraťme se trošku do minulosti a pověz nám skrze jaké soutěže a vozy vedla Tvoje cesta na vrchol nejen české rally scény.

Začínal jsem v roce 2008 se Škodou Favorit na nejrůznějších amatérských závodech. Prvním byl hobbycross, pak přišly i nějaké závody do vrchu. Nejvíce jich ale bylo při Amater rallye pořádaných Milanem Blahoutem. S tím samým vozem jsem pak v roce 2012 poprvé startoval v Rally Cupu a hned při prvním startu vyhrál třídu. V sezoně 2013 jsme jeli všechny závody Rally Cupu i Volného poháru a o dvě celková vítězství nás připravila nehoda na Rally Humpolec. Ta byla také zatím posledním startem s mým Favoritem. Do této chvíle jsem závodil s Kubou Šmídem. Poté přišly epizodní starty s Felicií a hlavně s Lancerem Evo VI od Jirky Kalisty. Chtěl jsem ale mezi vrstevníky do „eRdvojek“ a proto jsem pro sezony 2014 a 2015 využil možnosti startů s vozem Fabia R2. To už vedle mě seděl Honza Hloušek. Pak přišla spolupráce s Autoklubem ČR, dvě sezony strávené v Peugeotu 208 R2, z nichž ta druhá s domácím titulem a 3. místem v ERC Junior. Od roku 2018 startuji s vozem R5/Rally2. Dosavadním vrcholem byl rok 2019, ve kterém jsem získal titul juniorského mistra Evropy a vicemistra republiky.

Velkou část kariéry jsi odjezdil s dvoukolkou. Jaký byl pro Tebe přechod z 2WD mezi 4WD? Bylo potřeba například zásadně změnit nějaké návyky?

Ano, některé návyky z dvoukolky byly ve voze R5 spíše přítěží, ale technika R5 je skvělá a přestup mi usnadňovala. Největší rozdíl je dle mého názoru v rychlosti, s dvoukolkou jsme málo kdy jeli přes 160, ve voze R5 se nad touto hranicí pohybujeme často.

Loňskou sezónu jsi absolvoval se Škodou Fabií rally2/R5 evo. Jaké jsou pro závodníka rozdíly mezi novější generací “evo” oproti té minulé a jak se liší od továrních speciálů?

Odlišnost od továrního vozu nemohu posoudit, nikdy jsem v něm totiž při ostré jízdě neseděl. Mezi novou a starou evolucí je ale z pohledu jezdce několik věcí jinak a celkový dojem z řízení auta se liší. Nová evoluce dává řidiči jiný pocit z přilnavosti, především od zadní nápravy. Jiné je řízení, převodovka, řazení i ruční brzda.

Jaké je pro Tebe nej rally auto všech dob?

Každá doba měla a má své vozy, které udávají tempo ostatním. V tomto směru sedím v kategorii Rally2 v tom správném autě! Nedám ale dopustit na Škodu Favorit. Tu se kterou jsem začínal, mám pořád doma a někdy s ní doufám zase vyrazím.

Čím je pro Tebe výjimečná Rally Bohemia? Sníš o tom, že by jsi jí jednou vyhrál?

Samozřejmě, že o tom sním. Je to můj domácí podnik, který jsem jako dítě měl pod okny svého pokoje. Bohemka sehrála v mé vášni pro rally významnou roli, proto měl velmi potěšilo, že jsem se nově stal jejím ambasadorem. Doufám, že vítězství na bohemce přijde a nebude to dlouho trvat. Makám na tom.

Která rychlostní zkouška z těch loňských se Ti nejvíce líbí a kterou rád nemáš?

Líbí se mi opravdu všechny, nejvíce asi RZ Milíře. Ta je bombastická.

Která světová rally je pro Tebe nejlepší, která Tě nejvíce láká?

Za největší výzvu považuji Rally Monte Carlo, bylo by skvělé na ní startovat. Škoda jen divného formátu posledních let. Přidal bych více RZ, je zvláštní když etapa podniku WRC končí krátce po poledni.

Co bys dělal, kdybys nejezdil rally?

Nad tím jsem nikdy vlastně moc nepřemýšlel. Jsem aktivní člověk, mám rád sport, přírodu, nebojím se žádné práce, takže bych se určitě nenudil. Ale rally bylo od mala mou životní filozofii a doufám, že to tak na dlouho ještě zůstane.

Jak slavíš úspěch v soutěži?

To je těžká otázka. Za opravdový úspěch považuji totiž pouze vítězství, takže třeba v loňském roce nebyla možnost něco oslavit. Ale když se závodní víkend vydaří, posezení s týmem a rodinou se nebráním.

Jsi zadaný, nebo mají fanynky šanci?

Jsem šťastně zadaný, s manželkou Nikolou jsme spolu už sedmým rokem a mám to štěstí, že mě v soutěžení na 100% podporuje a pomáhá mi, za což jí velmi děkuji.

Máš nějaký svůj předzávodní rituál, nebo nějakého maskota?

Předzávodní rituál nemám, ale malý plyšový maskot, kterého jsem dostal od Nikči, mě doprovází už několik sezón. Společně jsme už i nějakou tu horkou chvilku zažili.

V poslední době lákáš fanoušky na možnost zažít rally na vlastní kůži s tebou ve voze. Můžeš přiblížit o jaký zážitek se jedná?

Ano, je to tak. Loni nás mrzelo, že jsme kvůli opatřením, i v době rozvolnění, přišli o kontakt s našimi fanoušky. Servisní zóny závodů nebyly přístupné. To nás přivedlo na myšlenku uspořádat pro ně zážitkový den s možností svezení na sedadle spolujezdce. Ohlasy byly skvělé a tak v tom pokračujeme i v letošním roce. Všem co si jízdu zakoupí navíc říkám, že mi pomáhají posouvat se kupředu a pracovat na sobě, tím že mi umožňují sedět v autě. A za to jim patří můj velký dík. Zájemci najdou podrobnosti na mém webu filipmares.cz.

Máš do běžného provozu i nějaké auto pouze pro radost?

Ano, mám. Loni na jaře jsem využil čas a uvedl do provozu sériovou Škodu Favorit z roku 1992. Rok byl ale nabytý, takže se na první velkou vyjížďku teprve chystám.

Jaký jsi řidič v běžném provozu?

Cestuji poměrně dost a mám rád plynulou jízdu. Ale jinak myslím, že nenápadný a pozorný. Bez patřičné dávky předvídavosti a obezřetnosti, to na silnících dnes nejde.

Říká se, že závodník by měl perfektně znát své auto a být také dobrým mechanikem. Platí to i ve tvém případě?

Jsem technický typ a v začátcích jsem byl zvyklý připravovat si auto v naší stodole sám. Proto k tomu mám dodnes blízko a svou techniku dobře znám. Zejména když nastane nějaký technický problém, může to být otázka setrvání v soutěži.

Jsi posedlý motorsportem, tedy i skoro všechen svůj volný čas trávíš zálibami souvisejícími s motorsportem, nebo máš více koníčků?

Motorsport je mou životní náplní a aktivit kolem přípravy na sezonu a chodu týmu je spousta. Takže volného času moc nezbývá. Ale neobejdu se v životě bez pohybu a bez sportu, takže krom fyzické přípravy často také vyrážím na delší tůry do přírody, kde si nejlépe vyčistím hlavu.

Jaký je Tvůj cíl v roce 2021?

Prioritou našeho programu budou starty v MČR v rally. Loni se nám kvůli smůle v Rally Pačejov nepodařilo obhájit konečné stupně vítězů a to bychom rozhodně letos rádi vylepšili. Cílem je bojovat o co nejvyšší pozice v každém ze závodů i v konečném hodnocení. Rád bych se také vrátil na tratě ERC, ale to je především otázka rozpočtu.

Vzkaz pro všechny na závěr.

Chtěl bych všem popřát pevné zdraví a lepší rok 2021. Věřím, že se věci vrátí brzy do normálu a potkáme se všichni na startu českého mistrovství.

autor: Jan Šrámek


4.2.2021 [17]


Facebook icon Facebook icon Youtube icon Youtube icon Instagram iconInstagram icon

 

Spolupořadatel

Logo Mladá Boleslav

  • Hlavní partneři Main Partners

  • Hlavní partneři Main Partners

    • Městská sportovní
    • Compag
  • Hlavní partneři Main Partners

    • Středočeský kraj
    • Liberecký kraj
  • Partneři Partners

    • ONI System
    • Autoklub Škoda

  • Partneři Partners

    • Autodrom Sosnová Motorsport & Events

  • Partneři Partners

    • Hotel Osvit
    • Tank oil
    • TS Turnov
  • Partneři Partners

    • Bondy Centrum
    • AirDesign
  • Partneři Partners

    • Dragon Internet
    • Connectel
  • Partneři Partners

    • Jaznak s.r.o.
    • ITBUSINESS, s.r.o.
  • Mediální partneři Media partners

    • Česká televize
  • Mediální partneři Media partners

    • eWRC
    • MotorMix
  • Mediální partneři Media partners

    • KISS rádio
    • Signál rádio